مصاحبه شغلی افراد یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های اجتماعی آن‌هاست که در آن بر خود لازم می‌دانند بهترین استایل خود را به نمایش بگذارند. لباس و کفشی که فرد به‌عنوان یک آزمودنی استفاده می‌کند نکات زیادی در بردارد. اگر تیپ خود را اسپرت یا نیمه‌رسمی تنظیم کنید ممکن است از شلوار جین، بلوز و کفش‌های ورزشی استفاده کنید. مسلماً در این حالت زبان استایل شما می‌گوید که نتیجه جلسه کاری برای شما اهمیتی ندارد.
اما اگر یک استایل شیک و جذاب داشته باشید با زبان تیپ خود به مخاطب القا می‌کنید که در موقعیت حساسی قرار دارید و نتیجه جلسه کاری برای شما اهمیت دارد. نکاتی برای تنظیم لباس و استایل در مصاحبه شغلی وجود دارد که رعایت آن برای جذاب بودن الزامی است.
 

لباس رسمی برای مصاحبه شغلی

 
اولین برخورد در روابط اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کند به همین جهت مهم است که در وهله اول یک امتیاز مثبت برای خود جذب کنید. برای اینکه از اهمیت قرارهای کاری در مرحله اول مطلع شوید به هزینه‌های سرسام‌آوری که افراد برای لباس و آرایش خود پرداخت می‌کنند، نگاهی بیندازید. در یک جلسه کاری، اولین تصویر ذهنی از شما در همان سی ثانیه ابتدایی تشکیل می‌شود که هیچ اقدامی نمی‌تواند آن را پاک کند. پس سعی کنید این تصویر اولیه را با استایل رسمی خود کامل و جذاب کنید.
در قدم اول برای جذب کارفرمایان و کسانی که مصاحبه را برعهده دارند، باید نگاهی به آینه بیندازید. این نگاه، یک دید عمیق نسبت به تیپ شما به شما خواهد داد که اگر اشکالی در ظاهر خود دیدید، آن را برطرف کنید. لکه‌ها و چروک بودن لباس شما بسیار موردتوجه هستند به همین علت بعد از ایجاد استایل جذاب خود باید از تمیزی لباس‌های خود مطمئن شوید. استایل رسمی معمولاً از کت‌وشلوار کلاسیک تشکیل می‌شود اما درنهایت باید فرهنگ محل موردنظر را درباره لباس پوشیدن، رعایت کنید.
 

لباسی که در آن راحت نیستید را نخرید

 
مصاحبه‌های شغلی متعددی در روابط اجتماعی فرد وجود دارند که ممکن است با کارفرمایان مختلفی انجام شود. به‌غیراز ملاقات با کارفرمایان دولتی مانند سازمان‌های مهم، لازم نیست برای شرکت‌های یا مواقع دیگر حتماً از تیپ اداری سنگین (کت‌وشلوار) استفاده کنید. امروزه می‌توانید با یک تیپ نیمه‌رسمی، هم جذاب به نظر برسید و در عین سبک بودن لباس‌ها، رسمیت خود را حفظ کنید. البته منظور از لباس سبک، تیشرت، شلوار جین یا کفش ورزشی نیستند. نحوه ایجاد استایل نیمه‌رسمی قواعدی دارد که تناسب داشتن لباس‌ها در آن، اصل اول محسوب می‌شود.
برای مصاحبه‌های شغلی لازم نیست لباس‌های جدید استفاده کنید. با استفاده از لباس‌های مناسب خود می‌توانید یک تیپ کژوال ایجاد کرده و به مصاحبه شغلی خود برسید. درصورتی‌که لباس مناسب لازم دارید، متناسب بافرهنگ لباس پوشیدن در محل مصاحبه، تیپ خود را تکمیل نمایید. چنانچه تناسب در تیپ و استایل شما رعایت شده باشد، به دیگران نشان می‌دهید که در زمینه برقراری روابط اجتماعی مهارت دارید و قوانین ایجاد یک استایل جذاب را می‌دانید.
 نوع ترکیب لباس‌های شما در یک استایل رسمی به مصاحبه‌کننده اثبات می‌کند که برای موفقیت در آزمون و مصاحبه تلاش کرده‌اید و نتیجه آزمون برای شما مهم است. درنهایت به کارفرمای خود اثبات می‌کنید که یک جنتلمن باسلیقه هستید و می‌توانید فرد مناسبی برای مجموعه وی باشید.

 

تیپ خود را منسجم نگه‌دارید

 
انسجام در لباس‌ها یک نکته مهم در ایجاد استایل کاری شماست. این مورد بدین معنی است که ترکیب رنگ و لباس‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که همه چیز در تناسب باهم باشند. رعایت انسجام در تیپ شما می‌تواند شما را از بقیه آزمودنی‌ها متمایز کنید. استایل شما باید به‌گونه‌ای تنظیم شده باشد که بافرهنگ و نحوه لباس پوشیدن کارمندان آن مکان تناسب داشته باشد.
طبق بررسی‌هایی که در صنعت مد انجام شده است لازم است که استایل خود را چند درجه بالاتر از شغلی که متقاضی آن هستید، تنظیم کنید. اگر شرکت و کارفرمای شما رسمیت بالایی داشته باشد، استفاده از کت‌و شلوار الزامی است. اگر متقاضی شغل در یک شرکت دانش‌بنیان یا یک محل غیررسمی هستید یک استایل کژوال و نیمه‌رسمی کفایت می‌کند.

 

کفش مناسب بپوشید

 
هنگامی یک استایل رسمی خود را ایجاد می‌کنید حتماً به‌تناسب آن با محیط کار دقت کنید. برای رعایت انسجام و نظم در تیپ خود، لازم است همه اجزای استایل خود را در یک راستا و در کنار هم قرار دهید. برای مثال حتماً بایستی از کفش مناسب استفاده کنید. برای استایل رسمی شما، کفش چرمی مشکی یا قهوه‌ای مناسب‌ترین انتخاب است.
 اگر در فصل زمستان مصاحبه شما برگزار می‌شود به همراه پالتوی خود از یک نیم بوت چوکا استفاده کنید تا استایل مناسبی خلق کنید. برای مصاحبه‌های کاری، کفشی مناسب آقایان است که طرح ساده و شیکی داشته باشد و حواشی اضافی نداشته باشد. با انتخاب کفش و تیپ مناسب، به کارفرمای خود ثابت کنید که قواعد خوش‌پوشی را می‌دانید!
 

حرفه‌ای بودن را فدای شیک‌پوشی نکنید

 
اگر قصد دارید به فرهنگ لباس پوشیدن محل کار خود احترام بگذارید این نکته را در ترکیب استایل خود به کارفرما نشان دهید. برای ایجاد یک استایل جذاب و کارآمد، حرفه‌ای بودن را در اولویت خود قرار دهید. اگر بیش از حد، متفاوت از بقیه به نظر برسید، ممکن است در ذهن دیگران یک امتیاز منفی دریافت کنید. شما بازیگر محل کار خود هستید و باید تصویر خوبی از شرکت خود به نمایش بگذارید.
در ترکیب استایل خود اغراق نکنید و کیفیت را در اولویت قرار دهید. برای نشان‌دادن حرفه‌ای بودن خود در امر لباس پوشیدن، به فصل توجه داشته باشید. اگر در فصول گرم هستید استفاده از یک پیراهن نازک و کت تک انتخاب مناسبی است در غیر این صورت می‌توانید از یک پالتو استفاده کنید.
 
 
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *